Aro 4x4English

Historie značky ARO 4x4

IMS-57, první vyráběné vozidlo

Výroba prvního Rumunského pozemního vozidla IMS-57 vycházející z ruského Gazu, začala v Campulungu v roce 1957, s použitím jak vlastních tak dovážených komponentů. Typ 914 IMS-57 měl následující parametry : dvoudveřová karoserie s plachtou, benzínový motor s obsahem 3.260 cm3, 50 koní/2.800 otáček, rychlost 80km/hod a spotřeba 24l/100km. Výroba byla ruční, karosářské díly byly vyráběny na dřevěných kopytech, dokončovací práce na karoserii a laku byly prováděny v továrně Pitesti Motorcar a funkčnost podvozku byla testována na silnici Capulung -Colibasi.

M-59/M-461

O 2 roky později byl uveden nový typ M-59 naznačující krok kupředu v porovnání s IMS-57: motor měl 56koní a maximální rychlost do 90km/hod, ruční stěrač předního skla byl nahrazen elektrickým. Všechna vozidla byla již stříkána, kompletována a dokončována v Campulungu. Současně se vzrůstající výrobou M-59 ( 803ks vozidel v roce 1959 až 3222ks vozidel v roce 1963) byl navrhován a připravován začátek výroby typu M-461. Produkce začala v roce 1964. Došlo k výraznému zlepšení kompletace vozidel a zlepšení mechanických částí. Motor měl 4 válce v řadě, 70koní a maximální rychlost 100km/hod a spotřebu 17l/100km při rychlosti 80km/hod. V roce 1965 bylo vyvezeno prvních 2.000ks do Číny a Kolumbie. . ARO M461 bylo výkonné pozemní vozidlo, které vyhrálo řady mezinárodních soutěží: 1970- Forest Rally (Belgie), 1973 Sonsof Beaches (Oregon). Se zlepšováním technologie a výkonnosti bylo vyrobeno do roku 1975 80.233ks vozidel, z čehož 46.549 bylo exportováno a zbytek byl využit převážně Rumunskou armádou.

ARO 24,32,33

Nové pozemní vozidlo stejné třídy začalo být připravováno od roku 1966: ARO 240, první z řady 24. Nový typ měl několik významných a zajímavých vylepšení uvážíme-li dobu dokončení designu. Karoserie byla úplně nová, uvnitř byla bezpečnější a více pohodlná. Motor měl obsah 2.495 cm3, 83 koní a maximální rychlost 115-120km/hod, spotřebu 13.8l/100km. V roce 1972 firma FORD-EUROPE organizovala test, kde ARO bylo druhé za Range Roverem a před Jeep-Willis, Ford nebo Land Rover.
Od začátku byl tento model navrhován ve dvou verzích: karoserie dvoudveřová s plátěnou střechou (240) a čtyřdveřová s pevnou střechou (244). Z těchto dvou verzí po malé úpravě vznikl typ pick-up (242) a další modifikace 243 (plachtu nahradila pevná střecha).Prodloužený pick-up 320 se začal navrhovat v roce 1978 a byl montován výrobcem autobusů v Bukurešti. Po roce 1989 byla typová řada 24 omlazena montáží dovozových motorů (Ford, Peugeot) a rozšířena o další typové řady 32 a 33. Přibyly další modifikace 323 SANITA, 246 se zvýšenou střechou, 335 ŠASSI, 324 Pick-up, 328 MAXI TAXI , luxusní typ ARO Hunter, vybaveno motorem COSWORTH.

ARO AMC HARDCROSS

Společnost AUTO MAX, spol. s r.o. upravila vyvinula optický a výkonový kit Hardcross pro modelovou řadu 32 - výsledkem je offroadové vozidlo, které těžko hledá konkurenci. Díky maloseriové výrobě je vozidlo žádané mezi lidmi, které mají rádi individualizmus i ve stylu dopravování. Optický paket obsahuje plastové doplňky, snížení střechy, orámování a přepracování karoserie. V interéru se změny dotkly téměř všeho - kompletní přečalounění, výměna sedadel, klimatizace, ... I v motorovém prostoru se odehrály změny. Sací i výfukový systém musel být přizpůsoben novému vstřikovacímu čerpadlu, které přidává motoru andoria dalších 20 koní.

ARO 10

Po 5ti letech návrhů, testování a příprav pro výrobu bylo ARO 10 v roce 1980 uvedeno na trh pod názvem Dacia 10 v Rumunsku, ARO Trapeurs ve Francii, ARO Ischia v Itálii a Dacia Duster ve Velké Británii. ARO 10 bylo zahrnuto do střední třídy s atraktivním designem. Byla vybrána konstrukce karoserie se dvěma dveřmi, kovová nebo nepromokavá střecha. Tento vůz má několik společných elementů s Dacii 1300 a byl vyráběn ve čtyřech základních typech: 10.0, 10.1, 10.3, 10.4. Motor byl převzat z Dacie 1.3l. Od začátku roku 1984 bylo vozidlo vybavováno motorem 1397cm3, který dovoloval maximální rychlost 118km/hod. Export začal již v roce 1980 a do roku 1985 bylo 90% produkce exportováno do následujících zemí: Velká Británie, Itálie, Francie, Německo, Španělsko, Řecko. Pro export byly také používány dieselové motory VW a Pegaso. V roce 1985 byl dokončen 10.8 pick-up v modifikacích krátká, velmi krátká, double cab. V tuto dobu také vznikl v Itálii prototyp ARO SCORPION. V průběhu let bylo ARO 10 modifikováno a vybaveno přední maskou s dvěmi nebo čtyřmi světly, sportovními koly a plastovými doplňky karoserie. Také se začala vyrábět čtyřdveřová verze. Verze ARO 10 SOFT-TOP nazývaná Spartana je vybavena motorem Renault 1,9 TD. V roce 1999 byl vyroben nový prototyp ARO 10 Super na bázi podvozku ARO 244. Zatím nebyl uveden do sériové výroby.

Filozofie výrobce vždy byla a zůstává jasná. Vyrobit levný, jednoduchý, na diagnostických přístrojích nezávislý a spolehlivý terénní automobil. Bez elektroniky a zbytečné výbavy, do nejtěžších podmínek, s finančně zajímavou údržbou a výbornými vlastnostmi při jízdě v terénu. Terénní automobil ARO Vás na rovné silnici mile překvapí, avšak v momentě, kdy odbočíte mimo cestu Vám předvede to, k čemu byl stvořen.

vyrobil: INET-SERVIS.CZ, Hradec Králové